انواع روغن ها: الف) روغن هاي تك درجه‌اي : شامل درجه (SAE) 10–30 – 40 – 50 – 60  كه معمولاً درجه  40 و 50 بيشتر در فصول خاص مورد استفاده خودروهاي خاص قرار مي‌گيرد كه اين نوع روغن ها براي خودروهاي انژكتوري پيشنهاد نمي شود

و براي خودروها توليدي 1375 به پايين مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بعنوان مثال روغن درجه (SAE) 50 براي خودروهاي با كارايي بالا در تابستان استفاده مي‌شود.

ب) روغن‌هاي چند درجه‌اي (اتومات): شامل 10W30 - 10W40 - 20W40 - 20W50  كه معمولاً درجات 10W30 - 10W40- 20W40 براي خودروهاي پژو 405 – 206 – پارس – 307 – 407 – زانتيا و 16 سوپاپ و مجموعه خودروهاي فرانسوي پيشنهاد مي‌شود و همچنين خودروهايي كه دور موتور بالايي دارند توصيه مي‌شود. درجه (SAE) 20W50  براي خودروهاي آر دي – روآ - پيكان – پرايد – وانت– كاميونت و ... توصيه مي‌گردد.

ج) روغن‌هاي (واسكازين) جعبه دنده (گيربكس): شامل 75W85 - 85W90 - 85W140 كه براي انواع خودروهاي گيربكس دستي (دنده معمولي) مورد استفاده قرار مي گيرد .

توجه: گيربكس‌هاي اتومات (دنده اتومات) روغن گیربکس (ATFIII) و روغن هاي پيشنهاد شده در دفترچه خودرو توصيه مي‌شود.

تعيين موعد سرويس روغن خودرو:

موعد سررسيد سرويس روغن طبق تعيين سرويسكار مي باشد زيرا كاركردهاي ذكر شده بر روي قوطي‌هاي شركت ها در شرايط خاصي پيش بيني شده است . يعني اگر بر روي قوطي روغن 15000 كيلومتر تعيين شده شما 7000 كيلومتر آن را براي شرايط سخت و نامساعد اتومبيل مثل استارت اوليه خودرو - گرم كردن موتور – ايستادن پشت چراغ قرمز - ترافيك و از اين قبيل موارد كسر كنيد و كاركرد آن را 8000 در نظر بگيريد . زيرا شرايط ذكر شده از استحكام و كيفيت روغن كاسته ولي در كيلومترشمار نشان نمي دهد .

توضيح خاص:

در صورتي كه خودرو شما به هر دليلي كم كار باشد و روغن شما در مدت 4 تا 5 ماه به حدنصاب خود نرسد (كاركرد تعيين شده بالا) به جهت رسوب روغن و جذب جرم قطعات و پليسه بوجود آمده در روغن قابل تعويض مي‌شود. (توصيه شركت پارس 4 تا 6 ماه مي باشد).

 
معايب رعايت نكردن موارد فوق در موتور خودرو:

1- روغن كاري نشدن مناسب قطعات 2- داغ كردن موتور 3- تشكيل لايه سخت بر روي قطعات كه (همان رسوب مي باشد) و نرسيدن مستقيم روغن به آنها 4- نداشتن غلظت استاندارد روغن.

تعويض فيلتر روغن (صافی روغن):

با توجه به كاغذ موجود در فيلتر روغن و نوع كارايي آن در تصفيه و چرخش بهينه روغن و جذب پليسه حاصل از سايش قطعات در موتور كه بسيار حائز اهميت مي باشد و نيز مدت زمان تعويض روغن بايستي در هر نوبت سرويس روغن ، فيلتر روغن نيز تعويض گردد تا از صدمات ناشي از نرسيدن روغن به موقع، به قطعات و بالا رفتن درجه حرارت موتور كه ناشي از پر شدن روزنه‌هاي كاغذ فيلتر مي‌باشد، جلوگيري گردد.

!!! اخطار !!!: بعد از تعويض فيلتر روغن از نشت ندادن (روغن ندادن) آن مطمئن و تحويل بگيريد سپس خارج شويد.

تعويض فيلتر هوا (صافی هوا):

با توجه به اهميت صافي هوا در شتاب خودرو ، مصرف بهينه سوخت ، تنظيم موتور و سيستم انژكتور ، لذا پيشنهاد مي‌گردد با توجه به آلودگي هوا در فصول گرم و رطوبت بالا در فصول سرد بايستي همواره در هنگام تعويض روغن ، به شكل ظاهري آن توجه ننموده و آن را تعويض نمائيد.

تعويض ضد يخ:

ضديخ صرفاً جهت يخ نزدن آب رادياتور در فصل زمستان به كار نمي‌رود بلكه داراي مواد ضد زنگ و ضد جوش مي‌باشد كه در فصول گرم نيز موجب كنترل درجه حرارت آب خودرو و جلوگيري از فرسايش رادياتور و سيستم آبرساني خودرو مي‌شود بنابراين متذكر مي‌گردد محلول فوق الذكر را در ابتداي فصل سرما سالانه بطور كامل تخليه و تعويض نمائيد.         برای اولین بار(دستگاه تست ضدیخ رایگان)

 

» راهنمای تصویری سرویس و نگهداری خودرو

» مناسب ترین زمان تعویض روغن موتور

» لیست قیمتها